Client
Soetkin Vercuyssen: loopbaan-, life- en teamcoach én bezielster van Klap: het netwerk voor vrouwen die iets te vertellen hebben.
Services
E-mail marketing, online cursus set-up.
Year
2024-2025
Soetkin Vercuyssen is een bezige dame: naast loopbaan-, life- en teamcoach is ze ook bezielster van Klap, een netwerk voor vrouwen waar verdieping en verbinding centraal staan bij evenementen en workshops rond zelfontwikkeling en cultuur, én werkt ze in soft-HR in het onderwijs. Afwisseling genoeg, dus.
Voor haar coachingstrajecten en netwerk houdt Soetkin contact met haar volgers via haar nieuwsbrief, de kern van haar marketingstrategie.
Soetkin pakte haar e-mailmarketing professioneler aan en groeide met haar bedrijf
Hoewel veel ondernemers en marketeers alles inzetten op sociale media, is Soetkin meer overtuigd van de kracht van e-mailmarketing. “Ik heb een haat-liefdeverhouding met sociale media. Mensen liken mijn posts wel, maar ik vind het zelf niet altijd even leuk om daarmee bezig te zijn. Schrijven, dát doe ik graag. Bij mijn nieuwsbrief zie ik mijn lezers voor mij. Wie zich inschrijft op mijn nieuwsbrief, kiest ervoor om iets van mij te horen; daar is al een zekere connectie. Het kost me gewoonweg minder moeite om een nieuwsbrief te schrijven dan een Instagrampost te maken.”

Soetkin heeft sociale media niet afgezworen, integendeel, ze combineert beide kanalen in haar marketing: “Ze zijn een mooie aanvulling op elkaar. Je kent misschien wel het know-like-trust-principe uit de marketing. Wel, die eerste kennismaking gebeurt via mijn sociale media. Maar de échte verbinding en het vertrouwen? Die komen via mijn nieuwsbrieven. Soms raakt een mail een gevoelige snaar en krijg ik een persoonlijk bericht terug. Ik merk dat dat op de socials minder gebeurt: de drempel om te reageren is daar precies toch hoger. E-mail voelt persoonlijker, en net die interactie en persoonlijke connectie zijn essentieel voor mijn business. Ik weet dat als iemand op mijn nieuwsbrief terechtkomt, de kans op een latere verkoop veel groter is dan bij Instagram.”
Tijd om het professioneler aan te pakken
Soetkin had al een tijdje een nieuwsbrief, zowel voor haar coaching als voor Klap. Dat ging wel, maar de twee liepen wat door elkaar. Ze had alles zelf uitgezocht en opgezet, maar merkte dat het tijd was voor professionalisering. Enige struikelblok: ze wilde daar niet meer zélf al die tijd en moeite in steken. Enter Hey Mart.
“Hoe ik bij Mart terechtkwam, weet ik niet meer, maar ik herinner me wel nog de instant klik bij ons kennismakingsgesprek. Ondertussen hebben we al twee keer samengewerkt. De meest recente samenwerking was bij de rebranding van mijn netwerk, om de puntjes op de i te zetten en ervoor te zorgen dat de links met de website correct werken. De eerste keer was een intensiever en uitgebreider traject samen. Toen hebben we de volledige e-mailmarketing opgezet.”
Samen met Mart maakte Soetkin de overstap van Mailchimp naar Mailerlite, en zette ze verschillende automatisaties op: van een reeks automatische mails die nieuwe abonnees krijgen ter kennismaking, tot een volledige flow bij een verkoop op haar website.
“Mart regelde dat allemaal. Ik wist niet eens dat dat bestond, die automatische mail flows! Ik wilde online producten en diensten gaan verkopen, en zij maakte dat dat kon. Met tools als Plug & Pay, Mollie en Zapier loopt alles vanzelf. Ik heb Zapier zelfs nog geen enkele keer hoeven te openen. En als er dan tóch een probleem is, dan kan ik toch altijd bij Mart terecht.”
Een nieuwsbrief die opvalt
Het resultaat? Een professionele nieuwsbrief die ook bij de abonnees niet onopgemerkt blijft. “Het ziet er allemaal echt goed uit. Ik weet dat sommige marketeers kiezen voor een eenvoudige lay-out die eruitziet als een gewone mail, maar ik heb graag wat kleur en sfeer. En dat heb ik nu. Ik krijg er zelfs complimenten over van lezers, en dan vertel ik er met plezier bij dat Mart daarbij heeft geholpen. De mails zijn niet alleen mooi, maar ook gebruiksvriendelijk. Zo kan je knoppen toevoegen met een link naar een verkooppagina. Mensen klikken daar makkelijker op. Daar komt niet altijd meteen een verkoop uit, maar het wekt wel de interesse.”
Soetkin merkt bovendien op dat ze een diepere verbinding kan bereiken met haar publiek dankzij haar e-mailmarketing: “Doordat alles technisch klaar staat, heb ik enkel nog maar de mail te schrijven en te versturen of in te plannen. Dat maakt het makkelijker om elke maand mijn nieuwsbrief uit te sturen. En net door die regelmaat bouw ik een band op met mijn lezers.”
Soetkin over haar samenwerking met Mart
Mart werkt bij haar opdrachten volgens een eigen workflow met vaste dagen per project en zowel geschreven handleidingen als instructievideo’s. Een werkwijze die ook Soetkin weet te appreciëren: “Dankzij die dedicated days wist ik precies wanneer Mart voor mij aan het werk was. Ik zorgde dat ik die dagen bereikbaar was en dat ik mijn vragen klaar had. Zelfs als ik nu nog een vraag zou hebben, of iets wil aanpassen, dan weet ik dat ik haar mag mailen of een Whatsappje mag sturen, en dat ze dat zo snel mogelijk in orde zou brengen.”
De handleidingen en instructievideo’s vindt Soetkin een grote plus: “Soms ben ik net met iets bezig en wil ik dat meteen oplossen, zonder dat ik op antwoord moet wachten. Daarvoor zijn de video’s superhandig. Met die uitleg kan ik meteen zelf aan de slag, zonder dat ik Mart daarvoor hoef in te schakelen. Tijd bespaard!”
“Wat ik nog zo goed vind aan Mart, is dat ze niet enkel uitvoert wat je haar vraagt. Ze denkt mee en komt proactief met ideeën. Zo heb ik nu bijvoorbeeld Canva, waarin ik headers maak voor mijn nieuwsbrief. Zij kwam met dat idee en heeft meteen een template gemaakt, zodat ik zonder prutsen een mooie afbeelding in het juiste formaat heb. Ook de keuze voor de tools die ik gebruik voor mijn e-mailmarketing is weloverwogen dankzij haar advies. Ze kijkt naar wat ik nodig heb en stelt de juiste tools voor. Daarbij maakt ze trouwens ook economische keuzes, zodat ik niet vasthang aan dure, onnodige abonnementen. Alleen Notion, daarvan kon ze mij niet overtuigen. Ik weet dat Mart, en veel andere ondernemers met haar, daar grote fan van is, maar ik vind het een warboel.(lacht)”
Waarom iedereen een Mart nodig heeft voor haar e-mailmarketing
Of ze Mart zou aanraden? Daar hoeft Soetkin geen seconde over na te denken. “Natuurlijk, ik héb het zelfs al gedaan! Mart is supervriendelijk, een fijne madam om mee samen te werken. Ze heeft kennis, ze heeft kunde, en ze houdt zich aan afspraken. Doorverwijzen naar haar is een no-brainer! Ik weet dat ik daar nooit mee in affronten ga vallen.”
Da’s duidelijk!
Ook groeien met professionele e-mailmarketing?
Wil jij ook meer inzetten op verbinding door e-mailmarketing? De persoonlijke band met je lezer opbouwen en zo je verkopen zien stijgen? Maar zie je je er geen beginnen aan? Wil jij gewoon schrijven, zonder je zorgen te maken over de technische kant en al de rest? Boek nu een kennismakingsgesprek en we bekijken samen hoe we jouw e-mailmarketing een vliegende start kunnen geven.
Coaching door Soetkin: https://www.soetkinvercruyssencoach.be
Klap netwerk: https://www.klapnetwerk.be/


